Ricardo Semler en Semco als geslaagd democratisch experiment in het bedrijfsleven

Harderwijk, 19 september 2013. Ricardo Semler nam op zeer jonge leeftijd, hij was nog geen 25, het bedrijf over van zijn vader. Het is een ingenieursbureau met toen tussen de 500 en 600 werknemers, dat nu meer dan 5000 werknemers heeft over de hele wereld en waarvan de omzet groeide van 40 miljoen dollar tot over de 1 miljard dollar en de winst nog steeds groeit.

De essentie is dat de mensen alleen doen wat zij zelf willen. Ze bepalen zelf hun loon, hun vrije dagen, hun productiedoelen en wie hun managers zijn. Het experiment is zo geslaagd, dat we dat ook in ander bedrijven kunnen gebruiken. Op dit moment gebruikt hij het systeem ook om scholen te herontwerpen en met succes.

Hoe hij tot dit systeem kwam? Hij begon op zijn vijftiende gitaar te spelen in een band. Daardoor leerde hij hoe belangrijk het is datgene te doen dat je leuk vindt. Hij voegde er doelgerichtheid en discipline aan toe. Hij hervormde het bedrijf dat hij overnam van zijn vader van een bedrijf waarin de werknemers bang waren te worden ontslagen als zij niet presteerden, tot een bedrijf waar de werknemers graag werkten, omdat zij zelf hun werktijden mochten bepalen, hun salaris en hun productiedoelen, maar ook wie zij als hun baas wilden.

Wil je zien hoe? Kijk de naar de video


Interview met Ricardo Semler

Als je geïnspireerd bent lees dan zijn boek: Ricardo Semler: Maverick, The Success Story Behind the World’s Most Unusual Workshop.
http://www.bol.com/nl/p/maverick/1001004001319635/

 

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.